26.8.10

Η χαρά της επιτυχίας και... ο θρίαμβος της λευκής κόλλας

Πηγή: http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=1&artid=4590938 Την αναγκαιότητα αλλαγής του εξεταστικού συστήματος έκανε χθες προφανή η ανακοίνωση των βάσεων. Από τη μια πλευρά εμφανίστηκε και πάλι το φαινόμενο της εισαγωγής υποψηφίων σε ΤΕΙ ακόμα και με βαθμό... 0,9 με άριστα το 20 λόγω της κατάργησης της βάσης του δέκα, και από την άλλη επικράτησε ξανά συνωστισμός υψηλόβαθμων στις σχολές μεγάλης ζήτησης και στα κεντρικά ιδρύματα. Το χάσμα ανάμεσα στους υποψηφίους ήταν φέτος βαθύτερο από κάθε άλλη χρονιά, καθώς ο πρώτος των πρώτων εισήχθη στη Νομική Αθήνας με βαθμό κοντά στο απόλυτο 20 (19.968 μόρια) κερδίζοντας στο νήμα την Ιατρική Θεσσαλονίκης, όπου ο πρώτος έπιασε 19.896 μόρια ενώ ο τελευταίος των τελευταίων στο ΤΕΙ Κοζάνης, ουσιαστικά μπήκε με λευκή κόλλα. Το χάσμα απεικονίζεται και στις βάσεις που ακολούθησαν δύο κατευθύνσεις, με σχολές χαμηλής ζήτησης να καταποντίζονται και σχολές μεσαίας και υψηλής ζήτησης να διατηρούν ή να ανεβάζουν τον πήχυ. Το χάσμα των βάσεων , ΕΡΕΥΝΑ του Χρήστου Κάτσικα , xkatsikas.gr xkatsikas@xkatsikas.gr Με τα 3/5 των σχολών ΑΕΙ- ΤΕΙ να ανεβάζουν τις βάσεις τους και με τα 2/5 να τις κατεβάζουν, με τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης (δάσκαλοι) να κατεβάζουν τον πήχυ των απαιτήσεών τους για πρώτη φορά ύστερα από συνεχή ανοδική πορεία 8 χρόνων και με δεκάδες περιφερειακά ΤΕΙ να ανοίγουν τις πύλες τους με βάσεις «κάτω από τη γη» ολοκληρώθηκε και ο φετινός κύκλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Ας δούμε όμως αναλυτικά τα συμπεράσματα της ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής.

1.Οπως είχε προβλεφθεί, σε γενικές γραμμές οι φετινές βάσεις εισαγωγής των πανεπιστημιακών τμημάτων και των τμημάτων ΤΕΙ δεν ακολούθησαν ενιαία κατεύθυνση, καθώς χονδρικά τα 3/5 του συνόλου των τμημάτων παρουσίασαν ανοδική πορεία στις βάσεις τους, ενώ αντίθετα τα 2/5 καθοδική. Το γεγονός αυτό συνδέεται με τις καλύτερες βαθμολογικές επιδόσεις στις περισσότερες βαθμολογικές κλίμακες των φετινών υποψηφίων σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές επιδόσεις.

2.Με διαφορετική ταχύτητα κινήθηκαν οι βάσεις των υψηλόβαθμων και περιζήτητων σχολών. Αλλες έχουν μικρή έως μεγαλύτερη κάμψη (Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Η/Υ, Αρχιτεκτόνων, Οδοντιατρικής, Μηχανολόγων Μηχανικών, Παιδαγωγικά κ.λπ.), άλλες όπως οι Ιατρικές Σχολές κρατήθηκαν με ανεπαίσθητες αυξομειώσεις, ενώ οι Νομικές Σχολές, αν εξαιρέσουμε την Αθήνα που έμεινε στα ίδια, «τσίμπησαν» από +11 έως και +176 μόρια. Οι αιτίες της κίνησης αυτής των βάσεων εισαγωγής είναι διαφοροποιημένες. Για παράδειγμα, στα τμήματα της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης έπαιξε ρόλο η μείωση του αριθμού των αριστούχων της Κατεύθυνσης σε σχέση με πέρσι, ενώ τα Παιδαγωγικά «πλήρωσαν» την επίδραση που είχαν οι περικοπές διορισμών στην εκπαίδευση στη συνείδηση των αριστούχων, αρκετοί από τους οποίους με «ταχύτητα φωτός» ξαναγύρισαν στην «αγκαλιά» των Νομικών Σχολών και όχι μόνο.

3.Η ανοδική κίνηση των βάσεων εισαγωγής σε δεκάδες μεσαία αλλά και χαμηλότερα τμήματα όλων των Επιστημονικών Πεδίων συνδέεται με το γεγονός ότι φέτος στις μεσαίες βαθμολογικές κλίμακες οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν καλύτερες από τις περσινές.

4.Η πτώση των βάσεων δεκάδων περιφερειακών ΤΕΙ ήταν συντριπτική. Το χάσμα ανάμεσα στα 19.476 μόρια της Ιατρικής Αθήνας (που οδήγησε και φέτος την κούρσα των βάσεων των Πανεπιστημιακών Σχολών) και στα 868 μόρια του Τμήματος Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (που ήρθε τελευταίο στα ΤΕΙ) είναι μεγαλύτερο από ποτέ στην ιστορία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, σχετίζεται βεβαίως με την κατάργηση της βάσης του 10, ωστόσο δεν εξαρτάται αποκλειστικά από αυτήν.

5.Φέτος εισάγονται περίπου 10.000 υποψήφιοι περισσότεροι από τις προηγούμενες χρονιές που ίσχυε η βάση του 10. Ωστόσο υπάρχει ο κίνδυνος ένα μεγάλο μέρος υποψηφίων που πέτυχαν την εισαγωγή τους σε περιφερειακά με βάσεις πολύ χαμηλές, η ημέρα της εγγραφής τους να είναι και η πρώτη και τελευταία επαφή τους με τη σχολή που πέτυχαν. Και αυτό για δυο λόγους: Πρώτον, γιατί για πολλά από αυτά τα παιδιά ο σχολικός μηχανισμός δεν μπόρεσε να επιτελέσει το έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένος, δηλαδή να τους μάθει γράμματα, και είναι πολύ πιθανόν να μη μπορούν να ανταποκριθούν στις όποιες απαιτήσεις της σχολής τους. Δεύτερον, γιατί το κόστος της σχολής, αν αυτή είναι εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας και καθώς δεν υπάρχει φοιτητική μέριμνα, μπορεί να αποτελέσει νέα αόρατη βάση του 10 που να διακόψει τις σπουδές. Υποχώρηση Παιδαγωγικών ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ στοιχείο του Πεδίου είναι η πτώση των Παιδαγωγικών Τμημάτων (Δάσκαλοι) και η άνοδος ουσιαστικά των Νομικών Σχολών. Είναι φανερό ότι η ξέφρενη πορεία τα προηγούμενα χρόνια των τμημάτων δασκάλων συνδεόταν αποκλειστικά με το γεγονός της άμεσης απορρόφησής τους στην αγορά εργασίας.

Είναι γεγονός ότι πολλοί υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες θα αναγκάστηκαν στο παρελθόν να κάνουν έναν «ρεαλιστικό συμβιβασμό» σταυρώνοντας όχι αυτό που ήθελαν αλλά αυτό που πίεζε ο περίγυρος και οι επαγγελματικές προοπτικές. Φέτος και μόνο η ανακοίνωση των περικοπών διορισμών στην εκπαίδευση έδρασε καταλυτικά στις προτιμήσεις των υποψηφίων. Πτώση υψηλόβαθμων ΣΤΟ 2οΚΑΙ 4ο Επιστημονικό Πεδίο, στις περιζήτητες Σχολές Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ, η πτώση ήταν αναμενόμενη και συνδέεται καθαρά με τη φετινή μείωση των αριστούχων στην Τεχνολογική Κατεύθυνση. Αντίθετα κάποιες καλύτερες επιδόσεις στις μεσαίες βαθμολογίες άναψε το πράσινο φως για την άνοδο ορισμένων σχολών και εδώ σε πολλές περιπτώσεις που μοιάζουν ανεξήγητες έπαιξε ρόλο και ένας εξωεκπαιδευτικός παράγοντας, η οικονομική κρίση, που έβαλε μολυβένιες μπάλες στις επιλογές πολλών υποψηφίων ιδιαίτερα των μεγάλων αστικών κέντρων οι οποίοι δεν διακινδύνευσαν έξοδο από την έδρα τους. Ακλόνητες οι Ιατρικές Οι ιατρικές σχολές τελικά δεν καταλαβαίνουν από κρίση. Η σταθερότητά τους γίνεται κατανοητή κυρίως από το γεγονός ότι επιλέγονται μόνιμα και σταθερά από υποψηφίους που προέρχονται από ευνοημένα οικονομικά στρώματα, καθώς η είσοδος στην Ιατρική, συνήθως, συνεπάγεται «φροντιστηριακά στέγαστρα» υψηλού και μακροχρόνιου κόστους. Κατά τα άλλα, τα ΤΕΙ που υπόσχονται επαγγελματική διέξοδο ανέβασαν τις βάσεις τους ξαφρίζοντας την κρέμα υποψηφίων με καλές βαθμολογίες. Φυσικοθεραπείες, Εργοθεραπείες, Λογοθεραπείες, Διατροφής κ.λπ. έγιναν εξαιρετικά απαιτητικές προκαλώντας τη ζήλεια σε πολλά Πανεπιστημιακά Τμήματα άλλων Πεδίων. Ψηλά οι Αστυφύλακες! Τελικά το 5ο Πεδίο έκανε την έκπληξη, καθώς η πλειονότητα των Τμημάτων του κινήθηκε ανοδικά. Ιδιαίτερα τα Πανεπιστημιακά Τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, τόσο τα υψηλόβαθμα όσο και τα μεσαία στην πλειονότητά τους αύξησαν τις βάσεις εισαγωγής. Αυξητική πορεία, απογείωση ουσιαστικά των βάσεων εισαγωγής κατά 2.087 μόρια, είχε βέβαια και το Τμήμα Αστυφυλάκων. Λίγο η ανεργία, λίγο η μεγάλη μείωση των θέσεων αύξησαν τις βάσεις εισαγωγής. Με 868 μόρια στα ΤΕΙ! Τυχαίο;

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ των βάσεων εισαγωγής ανέδειξε το θέμα της εισαγωγής σε τμήματα των ΤΕΙ με 1.000 και 2.000 μόρια. Αμέσως ακολούθησαν οι κριτικές για την κατάργηση της βάσης του 10. Ομως είναι αποκλειστικά υπεύθυνο αυτό για το γεγονός ότι υπάρχουν υποψήφιοι που εισάγονται με πολύ μικρές βαθμολογίες στα ΤΕΙ; Νομίζουμε ότι τα πράγματα είναι περισσότερο σύνθετα. Είχαμε επισημάνει σε άλλη ευκαιρία ότι φέτος υπήρξαν περίπου 94.000 γραπτά (δηλαδή το 1 στα 6 των Πανελλαδικών Εξετάσεων) που βαθμολογήθηκαν 0-5, δηλαδή μιλάμε ουσιαστικά για 94.000 λευκές κόλλες. Μαζί τους άλλα περίπου 116.000 γραπτά (δηλαδή περισσότερο από 1 στα 5) βαθμολογήθηκαν με βαθμολογία μικρότερη του 10. Με άλλα λόγια ένας στους τρεις υποψήφιους έγραψε φέτος κάτω από τη βάση και από αυτούς περίπου οι μισοί έδωσαν σχεδόν λευκή κόλλα! Στην αντίπερα όχθη, περίπου 88.000 γραπτά βαθμολογήθηκαν με άριστα (18-20). Μιλάμε για ένα αγεφύρωτο χάσμα. Χάσμα στις βαθμολογίες (10.500 αριστούχοι από τη μια και 30.000 υποψήφιοι κάτω από τη βάση από την άλλη), στους υποψήφιους και στις βάσεις (από 868 μέχρι 19.453), χάσμα στις προσδοκίες! Τι συμβαίνει; Σαν να αντανακλάται η ίδια η κοινωνία πάνω στην κίνηση των βάσεων. Μια κοινωνία όπου οι φτωχοί γίνονται φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι. Και στη μέση σμπαραλιασμένα τα μεσαία στρώματα. Δίπλα στα «άλογα κούρσας» με τα 18άρια και τα 19άρια που τινάζουν τις βάσεις στον αέρα διαμορφώνονται οι ουραγοί, μια μεγάλη ομάδα (ίσως η μεγαλύτερη μετά τη Μεταπολίτευση) παιδιών, κυρίως από τα λαϊκά στρώματα (γόνοι αγροτών, εργατών, μικροϋπαλλήλων κ.λπ.), οι οποίοι έχουν γυρίσει την πλάτη στη σχολική εκπαίδευση σαν απάντηση στο γεγονός ότι η τελευταία δεν έχει πλέον να τους προσφέρει αυτό που απλόχερα, στο πεδίο των επαγγελματικών προοπτικών, προσέφερε στο παρελθόν. [ ΓΝΩΜΗ ] Πτυχίο δεν σημαίνει πια κοινωνική άνοδο Χ.Κ. Πριν από περίπου 30 χρόνια, την ακαδημαϊκή χρονιά 1981/82, στο ερώτημα «με ποιους τρόπους επιτυγχάνεται η κοινωνική άνοδος στη σημερινή ελληνική κοινωνία;» φοιτητές και φοιτήτριες απάντησαν πως η πανεπιστημιακή μόρφωση είναι κύριο μέσο κοινωνικής ανόδου. Πρόκειται, βέβαια, για πεποίθηση που βασιζόταν στο γεγονός πως πράγματι, η εκπαίδευση διαδραμάτιζε τότε αποφασιστικό ρόλο στην ένταξη εκατοντάδων χιλιάδων νέων από όλα τα κοινωνικά στρώματα στις πολλαπλές νέες θέσεις εργασίας που «αναφύονταν» κατά χιλιάδες. Οι πανεπιστημιακοί τίτλοι και τα διπλώματα απέκτησαν την ίδια περίοδο δυναμική που είχαν παλαιότερα οι «τίτλοι ευγενείας»... Η εκπαίδευση για τους φτωχούς και μεσαίους αγρότες της εποχής ήταν μια επένδυση για τα παιδιά τους. «Να φύγει», «να σπουδάσει», «να γίνει δάσκαλος, γιατρός, καθηγητής, δημόσιος υπάλληλος», «χορτάρι να βοσκήσω, αλλά να σπουδάσει». Η ιδεολογία της κοινωνικής ανόδου αποκτά αυτή την περίοδο μια άνευ προηγουμένου εμβέλεια. Είκοσι οκτώ χρόνια αργότερα, σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει σημαντικά. Τα πτυχία έχουν χάσει την αποτελεσματικότητα που είχαν στο παρελθόν ως μέσον επαγγελματικής προώθησης καθώς η ολοένα αυξανόμενη ανεργία σαρώνει όλων των ειδών τους τίτλους, ιδιαίτερα όταν δεν συνοδεύονται από υψηλή καταγωγή, «δίκτυο σχέσεωνγνωριμιών» και «κληρονομικά δικαιώματα». Ακόμη παραπέρα. Σε αντίθεση με το παρελθόν όχι μόνο το παιδί μιας εργατικής ή αγροτικής οικογένειας με το πτυχίο της Φιλολογίας ή κάποιου Τμήματος του Παντείου ή της Νομικής δεν έχει εγγυημένη επαγγελματική προοπτική, αλλά και το παιδί μιας οικογένειας εκπαιδευτικών ή δημοσίων υπαλλήλων ή μικροεμπόρων με το πτυχίο στο χέρι είναι πιθανόν να έχει καθοδική κοινωνική κινητικότητα, να βρεθεί, δηλαδή, σε χειρότερη θέση επαγγελματικά, κοινωνικά, οικονομικά από τους γονείς του, οι οποίοι είχαν πετύχει ανοδική κοινωνική τροχιά στην προηγούμενη γενιά. Οι όποιες προσδοκίες, κυρίως την τελευταία δεκαπενταετία δέχθηκαν απανωτά χτυπήματα από την εργασιακή αβεβαιότητα, την ετεροαπασχόληση, υποαπασχόληση, μισθολογική υποβάθμιση. Ακυρώθηκε έτσι ένα ολόκληρο φάσμα κοινωνικών προσδοκιών, συγκροτημένο εδώ και αρκετές δεκαετίες για τη δυνατότητα εργασιακής απασχόλησης μέσα από την πρόσβαση στην εκπαίδευση και τα διαπιστευτήριά της. Και τώρα η ώρα των εγγραφών Οι εγγραφές των επιτυχόντων στα πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ, τις ανώτατες εκκλησιαστικές ακαδημίες και την ΑΣΠΑΙΤΕ θα γίνουν από 13 έως και 30 Σεπτεμβρίου 2010. Επισημαίνεται ότι φέτος όλοι οι επιτυχόντες στα ΤΕΙ θα εισαχθούν στο α΄ εξάμηνο. Η προθεσμία και η διαδικασία εγγραφής των επιτυχόντων στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, στη Σχολή Ανθυποπυραγών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού, καθώς και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης Ρόδου και Αγίου Νικολάου Κρήτης θα οριστούν και θα ανακοινωθούν από τις ίδιες τις σχολές. Προϋπόθεση εγγραφής είναι η βεβαίωση γνώσης της ελληνικής γλώσσας για τους εισαγόμενους που δεν είναι κάτοχοι απολυτήριου τίτλου ελληνικού ή κυπριακού λυκείου. Αν δεν έχουν τη βεβαίωση αυτή, μπορούν να κάνουν την εγγραφή τους το αμέσως επόμενο ακαδημαϊκό έτος, αφού θα έχουν αποκτήσει τη βεβαίωση από τον αρμόδιο φορέα. Σε αντίθετη περίπτωση, οι εισαγόμενοι χάνουν το δικαίωμα εγγραφής. Επισημαίνεται ότι τα σχετικά δικαιολογητικά που υπέβαλε στο υπουργείο Παιδείας καθένας από τους εισαγόμενους θα σταλούν υπηρεσιακά στη σχολή επιτυχίας τους, εκτός των κύπριων υπηκόων, των οποίων οι φάκελοι θα σταλούν με τη φροντίδα του υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου απευθείας στις σχολές επιτυχίας τους. Υπενθυμίζεται ότι οι αθλητές που επιθυμούν να κάνουν χρήση των διατάξεων του άρθρου 34 του Ν. 2725/1999, του άρθρου 18 του Ν. 3708/2008 και του άρθρου 45 του Ν. 3773/09 (ΦΕΚ 120 τ.Α΄) για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρέπει να υποβάλουν σχετική αίτηση και τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά στη Δ/νση ή στο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης στο οποίο υπάγεται το λύκειο αποφοίτησής τους από 1/9/2010 μέχρι και 10/9/2010. Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών για τους πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις για εισαγωγή σε ΑΕΙ- ΤΕΙ θα ανακοινωθεί προσεχώς.


Για την εγγραφή τους οι επιτυχόντες- ή νομίμως εξουσιοδοτημένο από αυτούς πρόσωπο- καταθέτουν στη γραμματεία της σχολής ή του τμήματος τα ακόλουθα δικαιολογητικά: Αίτηση για εγγραφή. Τίτλο απόλυσης: απολυτήριο ή πτυχίο ή αποδεικτικό του σχολείου αποφοίτησης ή νομίμως κυρωμένο αντίγραφο ή φωτοαντίγραφο των τίτλων αυτών. Υπεύθυνη δήλωση στην οποία δηλώνεται ότι δεν είναι εγγεγραμμένοι σε άλλη σχολή ή τμήμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Εξι φωτογραφίες τύπου αστυνομικής ταυτότητας. Εκτός των ανωτέρω, μόνο όσοι πέτυχαν από το Γενικό Λύκειο (90% και 10%) και ΕΠΑΛ - ΟΜΑΔΑ Β΄ (90%) υποβάλλουν και αντίγραφο της βεβαίωσης πρόσβασης. Κατά την προσέλευσή τους οι εισαχθέντες πρέπει να έχουν μαζί τους αστυνομική ταυτότητα ή άλλο δημόσιο έγγραφο από το οποίο να αποδεικνύονται τα ονομαστικά στοιχεία τους και η ημερομηνία γέννησης. Αυτοί που έσπασαν τα κοντέρ! ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πάνος Θεοδωρακόπουλος Κώστας Κουκουμάκας Αγγελική Καραγεώργου Το κοντέρ των βάσεων έσπασαν και φέτος μαθητές από όλη τη χώρα, με τον «πρώτο των πρώτων» Κωνσταντίνο Δημητρόπουλο να συγκεντρώνει 19.968 μόρια αγγίζοντας το απόλυτο 20. Μεθοδικό διάβασμα, πίστη στον στόχο και σωστός προγραμματισμός είναι η συνταγή της επιτυχίας για τους περισσότερους φετινούς αριστούχους. Τουλάχιστον αυτό παραδέχονται στα «ΝΕΑ» ορισμένοι από αυτούς. ΖΩΗ ΤΖΗΚΑ 23.456 μόρια (με τα ειδικά μαθήματα) 1η στην Αρχιτεκτονική Θεσσαλονίκης «Το ήξερα ότι θα ήμουν μεταξύ των πρώτων» ΠΡΩΤΗ στη σχολή που ονειρευόταν, την Αρχιτεκτονική Θεσσαλονίκης, πέρασε η Ζωή Τζήκα, μαθήτρια τεχνολογικής κατεύθυνσης στη συμπρωτεύουσα. «Αισθάνομαι ότι επιβραβεύτηκαν οι κόποι μου, καθώς όχι μόνο πέτυχα στη σχολή που επιθυμούσα, αλλά εισάγομαι και με τον μεγαλύτερο βαθμό. Περίμενα ότι θα περνούσα μεταξύ των πρώτων στη σχολή και χαίρομαι διπλά γιατί αισθάνομαι ότι ανταποδίδω στους γονείς μου την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν» είπε στα «ΝΕΑ» η Ζωή. Η ίδια εξηγεί ότι χρειάστηκε τη φετινή χρονιά να καθορίσει τις προτεραιότητές της και να διαβάσει συστηματικά, αποφεύγοντας τις υπερβολές τόσο στη μελέτη όσο και στις εξόδους με φίλους για χαλάρωση. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ 19.896 μόρια 1ος στην Ιατρική Θεσσαλονίκης «Χρειάστηκε να διαβάσω πολύ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ, όπου ταξίδεψε για να παρακολουθήσει τον χθεσινό αγώνα μπάσκετ μεταξύ Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών, πληροφορήθηκε ότι πέρασε πρώτος στην Ιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης και μάλιστα με βαθμολογία που τον κατατάσσει στην πρώτη... πεντάδα των φετινών υποψηφίων. Ο μαθητής του 1ου Λυκείου Πτολεμαΐδας εισήχθη με 19.896 μόρια πρώτος σε μια από τις παραδοσιακά πιο περιζήτητες σχολές. «Ηθελα να περάσω στην Ιατρική και επέλεξα το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης γιατί είναι πιο κοντά στην πόλη μου» δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο αριστούχος μαθητής. Γιος καθηγητών στα ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και αθλητής του μπάσκετ, λέει ότι η φετινή χρονιά ήταν δύσκολη για εκείνον. «Χρειάστηκε να διαβάσω πολύ και να παρακολουθήσω μαθήματα στο φροντιστήριο, όμως είμαι πολύ χαρούμενος που κατάφερα να εισαχθώ και μάλιστα πρώτος στην Ιατρική», δηλώνει. Πλέον, όπως λέει, περιμένει με αγωνία να επισκεφτεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και να γνωρίσει από κοντά τη Θεσσαλονίκη. ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΓΩΝΙΔΗΣ 19.780 μόρια (με το ειδικό μάθημα) 2ος στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας «Ονειρεύομαι να γίνω διπλωμάτης» Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ σχολή που δήλωσε στο Μηχανογραφικό Δελτίο ο Σταύρος Παγωνίδης, μαθητής του Αρσακείου Θεσσαλονίκης, ήταν αυτή που ήθελε να ακολουθήσει. «Δεν δήλωσα άλλη σχολή εκτός από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, γιατί μόνο αυτή με ενδιέφερε. Διάβασα αρκετά τη φετινή χρονιά, κάνοντας φροντιστήριο και χωρίς να εφησυχάσω, καθώς η βάση της σχολής που είχα στόχο ήταν χαμηλότερη από τα αποτελέσματά μου στις εξετάσεις», είπε στα «ΝΕΑ» ο Σταύρος. Οπως λέει, παρ΄ ότι το γνωστικό αντικείμενο της σχολής είναι αρκετά διευρυμένο, ονειρεύεται μια καριέρα στο διπλωματικό σώμα ή σε κάποιον διεθνή οργανισμό. ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΔΑΜΑΝΑΚΗ «Δεν είχε νόημα να σκέφτομαι αρνητικά» «ΓΙΑ ΕΝΑΝ χρόνο ξέρεις ότι, αν θέλεις να πετύχεις, το διάβασμα είναι η προτεραιότητά σου. Αναπόφευκτα, όλα περιστρέφονται γύρω από αυτό. Θυμάμαι, για παράδειγμα, ότι ή θελα να παίξω για μία ώρα πιάνο και το έκανα για να ηρεμήσω και να συνεχίσω το διάβασμα πιο ξεκούραστη», λέει στα «ΝΕΑ» η Μαριάννα Δαμανάκη, η οποία συγκέντρωσε 19.707 μόρια και πέρασε πρώτη στην Οδοντιατρική Σχολή Αθηνών. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, καταπολέμησε το άγχος των Πανελλαδικών μέσα από το διάβασμα, με οργάνωση και καλό προγραμματισμό. «Ακόμα και τις στιγμές που απογοητευόμουν, θύμιζα στον εαυτό μου ότι δεν έχει νόημα να σκέφτομαι αρνητικά, αλλά να συνεχίζω την προσπάθειά μου. Τότε, η ανταμοιβή θα έρθει», λέει και επισημαίνει ότι η δικαίωση ήρθε για εκείνη όταν είδε τον βαθμό της, καθώς και τώρα με την πρώτη θέση. «Τόσο διάβασμα δεν πήγε χαμένο. Η πρώτη θέση ήταν μία επιβράβευση για μένα». «Θυσίες χωρίς υπερβολές» Λένε πως η χρονιά που πέρασε ήταν δύσκολη, αλλά το ότι... έκαναν σκόνη τα μόρια δικαίωσε τις προσπάθειές τους. Οι περισσότεροι τώρα δεν κρύβουν την αγωνία τους για το επόμενο βήμα, τις σπουδές τους δηλαδή και την επαγγελματική τους αποκατάσταση στη συνέχεια. ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΑΝΙΑΤΗ 6η στο Τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 19.407 μόρια «Ημουν προσεκτική στο μάθημα» «Η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται ποιοτικό διάβασμα για να τα καταφέρεις στις Πανελλήνιες. Ιδιαίτερα στη θεωρητική κατεύθυνση δεν μπορεί να γίνει αλλιώς» λέει η Γεωργία Μανιάτη, η οποία εισήχθη έκτη στο Τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με 19.407 μόρια. «Αν σκεφτεί κανείς ότι οι ώρες μοιράζονταν σε φροντιστήριο και σχολείο, ο χρόνος που έμενε για το διάβασμα ήταν ελάχιστος. Γι΄ αυτό προσπαθούσα να είμαι προσεκτική στο μάθημα. Είχα στόχο και έτσι δεν παραπονιόμουν», λέει η Γεωργία και εξηγεί ότι το επάγγελμα της καθηγήτριας την είχε γοητεύσει από μικρότερη ηλικία. «Η επαφή με τα παιδιά και το γεγονός ότι ο καθηγητής εκτός από γνώσεις διαμορφώνει και προσωπικότητα ήταν τα στοιχεία που με κέρδισαν». ΜΑΡΙΑ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ 1η στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας Θεσσαλονίκης, 19.230 μόρια «Απλώς διάβασα λίγο περισσότερο» Η αγάπη της για την Ιστορία και τον αρχαίο πολιτισμό οδήγησαν τη μαθήτρια του 5ου Λυκείου Θεσσαλονίκης Μαρία Αδαμοπούλου στην εισαγωγή της, και μάλιστα με τον μεγαλύτερο βαθμό μεταξύ των υπόλοιπων επιτυχόντων, στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. «Η φετινή χρονιά ήταν απαιτητική. Διάβασα λίγο περισσότερο από τις προηγούμενες και πέτυχα αυτό που επιθυμούσα», λέει στα «ΝΕΑ» η Μαρία, κόρη εκπαιδευτικών. Οπως εξηγεί, ονειρεύεται μια επαγγελματική καριέρα ως ιστορικός σε κάποιο μουσείο ή ενδεχομένως ως αρχαιολόγος σε ανασκαφές. ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗΣ Πρώτος στη Σχολή Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Πανεπιστημίου Πατρών, 19.840 μόρια «Ενα ακόμη βήμα, όχι σταθμός» «Είμαι πολύ ευχαριστημένος και χαρούμενος για την επιτυχία. Είναι ένα ακόμα βήμα και όχι σταθμός στη ζωή μου, είναι ένας κλάδος που μου παρέχει δυνατότητες για το μέλλον. Διάβαζα συστηματικά τα τελευταία χρόνια. Χρειάζεται οργανωμένη δουλειά από νωρίς». ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΙΧΑΣ Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ, 19.531 μόρια «Απομάκρυνα κάθε άλλη σκέψη» «Για να τα βγάλεις πέρα με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις θα πρέπει να απομακρύνεις κάθε άλλη σκέψη. Να μη σε πιάνει το παράπονο και να πανικοβάλλεσαι, αλλά να αντέχεις και να είσαι συγκε ντρωμένος στον στόχο σου» υποστηρίζει ο Χρήστος Μίχας, ο οποίος με 19.531 μόρια πέρασε από τους πρώτους στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Οπως λέει, η τελευταία χρονιά του σχολείου ήταν δύσκολη και οι ώρες για χαλάρωση ελάχιστες. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ότι δεν προλάβαινα να γυρίσω σπίτι και να ξεκουραστώ. Σχολείο, ιδιαίτερα μαθήματα και διάβασμα απορροφούσαν τόση ενέργεια και χρόνο από τη ζωή μου που δεν προλάβαινα να χαλαρώσω» λέει και συμπληρώνει: «Θα μπορούσα να ξαναδιαβάσω τόσο, με την προϋπόθεση όμως ότι θα έχω χρόνο για να ηρεμώ». ΒΑΝΑ ΦΙΛΙΟΓΛΟΥ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΣΟΟΕ, 19.075 μόρια «Ηθελα σπουδές με προοπτική» Αποτέλεσμα δουλειάς τριών ετών, και όχι μόνο της Γ΄ Λυκείου, ήταν για τη Βάνα Φιλιόγλου η επιτυχία της στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Συγκεντρώνοντας 19.075 μόρια κατάφερε να εισαχθεί στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΣΟΟΕ και μάλιστα στους πρώτους 20. «Με συστηματικό και οργανωμένο διάβασμα, χωρίς πολλά ξενύχτια πάνω από το βιβλίο και με εξόδους τα Σαββατοκύριακα κατόρθωσα να μπω στη σχολή που ήθελα» λέει και εξηγεί ότι διάλεξε τη συγκεκριμένη σχολή αφενός γιατί τα Οικονομικά την ενδιέφεραν πάντα κι αφετέρου γιατί ο συγκεκριμένος κλάδος έχει «καλή επαγγελματική αποκατάσταση, γεγονός πολύ σημαντικό για την περίοδο που διανύουμε». ΝΙΚΟΣ ΦΙΡΓΙΟΛΑΣ Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΕΜΠ, 19.416 μόρια «Κι όμως, νιώθω ανασφάλεια» «Το σημαντικό είναι να πιστέψεις ότι θα τα καταφέρεις και να προσπαθήσεις γι΄ αυτό, να μην απογοητεύεσαι» υποστηρίζει ο Νίκος Φιργιόλας, ο οποίος με 19.416 μόρια πέρασε στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ. Συμπληρώνει δε ότι: «Οταν έπρεπε να διαβάσω, το έκανα. Υπήρξαν στιγμές όμως που πιέστηκα πολύ και προσπάθησα να μην κλειστώ στον εαυτό μου». Ενώ παραδέχεται ότι, παρά την επιτυχία του, έχει ανασφάλεια για το μέλλον του και την επαγγελματική του αποκατάσταση, «μιας και οι καιροί είναι δύσκολοι». ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΜΠΟΜΠΟΛΑΚΗ Νομική Αθήνας, 19.129 μόρια «Αρκετό διάβασμα, λίγος ύπνος» Η Σπυριδούλα Μπομπολάκη ήθελε από μικρή να σπουδάσει Νομική και μετά τη χθεσινή ανακοίνωση των βάσεων, το όνειρό της έγινε πραγματικότητα. «Κούραση, αρκετό διάβασμα και λίγος ύπνος ήταν το καθημερινό μου πρόγραμμα και μόνο τα Σαββατοκύριακα, αν είχα χρόνο, έβγαινα», λέει. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ Ιατρική Σχολή Αθηνών, 19.603 μόρια «Είχα σωστό πρόγραμμα» «Ηταν μία απαιτητική χρονιά με πολλές θυσίες αλλά χωρίς υπερβολές», λέει η Κατερίνα Παναγιώτου, η οποία συγκέντρωσε 19.603 μόρια και εισήχθη στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. «Από παλιά είχα σωστό πρόγραμμα στο διάβασμά μου, οπότε δεν δυσκολεύτηκα ιδιαίτερα σε αυτό. Το αποτέλεσμα με δικαίωσε». ΡΑΦΑΗΛ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ 1ος στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Θεσσαλονίκης, 19.952 μόρια «Θέλω να κάνω τον κόσμο καλύτερο» Πρώτος και τυπικά εισήχθη στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών Θεσσαλονίκης ο Ραφαήλ Παπαδόπουλος, ο μαθητής με τετραπληγία που συγκέντρωσε από τους μεγαλύτερους βαθμούς των τελευταίων ετών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Με 19.952 μόρια (έγραψε τρία 20άρια, ένα 19,9 και δύο 19,8) μπορούσε να εισαχθεί σε οποιαδήποτε σχολή επιθυμούσε, όμως εκείνος προτίμησε το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών, γιατί φιλοδοξεί «να κάνει καριέρα πολιτικού και τον κόσμο καλύτερο», όπως λέει. «Αισθάνομαι δικαιωμένος και περήφανος» δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο Ραφαήλ, ο οποίος ήταν ένας από τους καλεσμένος του Κάρολου Παπούλια στη φετινή επέτειο για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας. Ο μαθητής από τη Θεσσαλονίκη με τα σοβαρά κινητικά προβλήματα αγαπά τη λογοτεχνία και τα ρεμπέτικα και μαθαίνει να παίζει στον τζουρά τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη